Maart 2019


Ik had het al aangekondigd in mijn blog van februari, vanaf nu wil ik in mijn blogs aandacht besteden aan bijzondere kunstenaars.
De uit Venlo afkomstige Evert Thielen is de eerste.
Zijn werk is nu natuurlijk actueel vanwege de tentoonstelling in het Limburgs museum: ‘50 jaar Thielen’.
Delen uit zijn enorme oeuvre waren te zien op de tv, evenals interviews met de kunstenaar zelf.
Ik zag zeer realistische beelden voorbij komen die me een beetje aan reclametekeningen deden denken.
In de eerste instantie had ik eigenlijk niet direct de behoefte om te gaan kijken.
Mijn beeld van hem was: ‘Een enorm productieve schilder van realistische schilderijen met heldere kleuren en een grenzeloze fantasie’, maar ja, ik had me er niet genoeg in verdiept.

Door een ‘vrije reis’ die we nog hadden staan voor de trein, kwam Venlo in beeld. Dat was een stad die we nog niet eerder bezocht hadden. En zo konden we toch wel een museumbezoek combineren met een stadswandeling.
Het Limburgs museum was niet ver van het station, maar toen wij daar kwamen stonden bezoekers in een lange rij buiten de deur te wachten. Wát een belangstelling voor zijn werk!
Het leek ons beter om de expositie maar na de stadswandeling te gaan bekijken.
Dus stapten we in de middag de expositiezalen binnen en …. we keken onze ogen uit!

Ja, nu achteraf moet ik kort iets zinnigs zien te schrijven over de schilder en zijn werk.
Maar waar begin ik aan? Wie ben ik om zo’n wonderlijke tijdgenoot in een paar woorden samen te vatten en hem daarmee te begrenzen?
Veel belangrijke dingen kun je lezen in boeken of op Internet. Dat raad ik iedere belangstellende dan ook aan.
Dan kan ik me beperken tot mijn eigen waarnemingen en nog iets speciaals wat ik daar rondom gelezen heb.

Zijn schilderijen zijn geen gewone realistische platen, het zijn stuk voor stuk vertellingen!
Hij vertelt een verhaal in beelden die zó nauwkeurig geschilderd zijn, dat je er zelf geen details meer bij hoeft te bedenken. Naast een muurtje in de zon ligt een grasveld vol grassprietjes, allemaal met uiterste precisie neer gevleid. Zo schildert Thielen ze. En het is niet eens storend!
Afgevallen onnozele boomblaadjes op dat gras. Die zijn niet mooi, die zijn gewoon echt!

En hoeveel mensen ik wel niet op zijn schilderijen zag! Heel veel vrouwen. Gekleed en naakt. Maar ook groepen mensen. Ze lijken in vogelvlucht gezien wel reclameplaten, maar dat is dus op het eerste gezicht. Kijk beter en elk detail is een belangrijk element in de verhaallijn van de schilder. Zijn personen zijn volledig eigentijds en interactief met elkaar afgebeeld.
Wil je alles ontcijferen, dan ben je wel een paar uren bezig met een schilderij.
Waarmee hij zelf natuurlijk jaren bezig is geweest!

Ik sta oog in oog met een geportretteerde man. Keurig in pak gestoken.
De ietwat prikkerige stof van zijn colbert voel ik door mijn ogen.
En die man kijkt zo, dat als ik niet wist dat hij slechts van verf was, ik toch even naar de grond zou kijken.
Aan zelfportretten doet Thielen niet, maar hij ís er wel: in een knoop, in een weerspiegelend voorwerp, in een verrekijker. En altijd afgebeeld terwijl hij aan het werk is.
Hij doet ook niet anders dan dat, denk ik.

De factor tijd is ook ‘een dingetje’, zoals iedereen tegenwoordig zegt.
Een bewogen foto is lastig; maar soms geeft een foto van een bewegend beeld dat met een lange sluitertijd vastgelegd is, een schokkerig sfeervol actieplaatje. Dat kun je natuurlijk ook met de kwast doen. Zo doet Thielen. Daarin probeert hij beweging, of soms oorzaak en gevolg, maar in elk geval de tijd waarin iets gebeurt, vast te leggen.

Klein beetje achtergrondinformatie tot slot:
Het jongetje Evert kwam uit een familie met culturele belangstelling. Zijn opa verzamelde romantische schilderijen waar Evert graag voor ging zitten om te fantaseren.
Ook ging hij al vroeg met zijn ouders mee naar oude steden en gotische kathedralen.
Op een keer zag hij een middeleeuws altaarstuk van de gebroeders van Eyck. Dat maakte zo’n indruk op hem, dat hij er extra gemotiveerd door werd om later schilder te worden.

Niet alleen zijn ogen inspireerden hem, nee ook zijn oren. De Romantische muziek van Wagner, samen met de uitklapluiken van altaarstukken, bleken een bron voor het maken van zijn latere gigantische veelluiken. Daarop vormen alle geschilderde onderwerpen samen een uitgebreid verhaal in associërende beelden en perspectieven.
Voor het zover was studeerde Evert in de jaren ’70 aan de Koninklijke Haagse Kunstacademie.
Maar twee jaar na het begin hield hij de academie voor gezien.
Alles daar was gefocust op abstractie. En daar had Evert Thielen voor zichzelf niks mee.
Overigens ook niet met al die mannen met baarden en alternatieve kleding.
Daar zette hij zich tegen af door strak in pak en met een rechte scheiding in zijn haren een eigen persoonlijkheid neer te zetten. Niet anders dan zo zie je hem nog altijd.
Hij zocht na die tijd een eigen weg om zijn realistische kunstenaarschap op een andere manier te professionaliseren. Die weg vond hij bij de Academie in Antwerpen.
Tot slot voor nu: hoe omvangrijk het werk van Thielen ook is, geen enkel onderdeel lijkt aan de professionele aandacht van de maker te zijn ontsnapt. Perfectie tot aan de achterkanten van de panelen toe.
Ben je nu nieuwsgierig naar de kunstenaar, reis dan naar Venlo en bekijk het met eigen ogen.

In het hoofdstuk ‘schilderijen’ op deze website, voeg ik met een zekere regelmaat nieuwe doeken toe.
Plaats een reactie, juist ook als je iets opvalt wat zo niet geschilderd had moeten worden.
Een buitenstaander ziet vaak iets beter dan degene die er met de neus bovenop zit.

3 reacties op “Maart 2019”

  1. Fijn Lucas. Bedankt voor de toevoeging van de website van de kunstenaar, waarop een voorbeeld van actie in een schilderij te zien is.
    Je ziet overigens dat ik met plezier werk aan mijn website die door jou zo professioneel in elkaar is gezet!

  2. Lucas Herfst

    Hallo Coby,

    Omdat ik me heb geabonneerd om per e-mail geattendeerd te worden op je nieuwe blogs zag ik de blog langs komen over Evert Thielen ( http://www.evertthielen.com/index.php ). Interessant werk van deze kunstenaar! Realisme met een verhaal, afbeeldingen van soms heel alledaagse taferelen, die toch vervreemdend kunnen werken. Boeiend en leuk om zo je blogs te lezen. Ga zo door!

Reacties zijn uitgeschakeld.